Val Nambrone

Informacje ogólne:
W nocy znowu padało, dodatkowo prognoza pogody na dzień także nie była optymistyczna. Według prognoz, popołudnie miało być mokre. Postanowiliśmy więc wybrać się na jakąś krótką i łatwą wędrówkę. Wybór padł na dolinę Val Nambrone. Łącznie pokonaliśmy dystans nieco ponad 6 kilometrów, a suma podejść wyniosła około 400 metrów. Spokojna, malownicza wędrówka wzdłuż strumienia Sarca di Nambrone, w sam raz na niedzielny spacer.
Szczegółowe informacje o szlaku można znaleźć poniżej a ślad GPS w formacie gpx można pobrać tutaj.
Opis szlaku:
Dzisiejsza wędrówka prowadzi po szlaku numer 211, który rozpoczyna się przy drodze SS239. Auto parkujemy na niewielkim, dzikim parkingu w nadziei, że po powrocie będzie ono stało na swoim miejscu. Początkowo szlak prowadzi wzdłuż strumienia Sarca di Nambrone, który po ostatnich opadach deszczu prowadzi bardzo dużo wody. Woda w strumieniu ma kolor mętnie błękitny, wydaje mi się, że kolor ma związek z wapiennymi skałami, z których zbudowane są okoliczne góry. Idziemy szeroką, szutrową drogą, która w pewnym momencie dość mocno zaczyna piąć się w górę. Potok ginie w leśnej gęstwienie, i jedynie słyszalny w oddali szum wody nie pozwala nam o nim zapomnieć.
Po pokonaniu 1.600 metrów dochodzimy do dużej polany, na której stoi kilkanaście typowych domków, po drodze mijamy także źródełko z rewelacyjnie smaczną wodą. Droga szutrowa skręca w prawo, my wędrujemy dalej szlakiem numer 211. Po przejściu kolejnych 600 metrów i wejściu na kolejną polanę, ścieżka łagodnieje. Znowu mijamy klika domków. Kolejne 400 metrów i znowu wchodzimy ma polanę, tym razem zdecydowanie większą niż poprzednie. Polana musi być ulubionym miejscem piknikowym dla mieszkańców okolicznych miejscowości, bo na polanie wiele rodzin rozłożyło koce i zabrało się do niedzielnego piknikowania. Po dojściu do rozwidlenia szlaków skręcamy w lewy szlak. Według naszej mapy jest to nadal szlak numer 211. Po przejściu kolejnych 200 metrów dochodzimy do kolejnego rozwidlenia. Tym razem skręcamy w prawą stronę, w kierunku wodospadu Cascata d'Amola, do którego dochodzimy po pokonaniu kolejnych 300 metrów. Przy wodospadzie robimy sobie dłuższą przerwę na posiłek no i oczywiście na zdjęcia.
Ruszamy dalej w kierunku schroniska Rifugio Nabrione. Po drodze mijamy malownicze rozlewiska strumienia Sarca d'Amola i po kilku minutach stajemy przed schroniskiem. W drogę powrotną ruszamy szlakiem ponad potokiem (bez numeru). Także i tutaj potok tworzy malownicze rozlewiska, w których z radością pluskają się dzieci. W wodzie rozpuszczone są skały wapienne, dzięki czemu ma ona niesamowity, mętnie-niebieski kolor. Po 500 metrach spaceru trawiastą ścieżką dochodzimy do szlaku numer 211, którym wchodziliśmy w górę. Dalsza droga powrotna prowadzi tym samym szlakiem, którym wchodziliśmy w górę.
Dojazd:
Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy na niewielkim parkingu na skraju drogi SS239. Współrzędne GPS parkingu: 46,18653 N; 10,77116 E. Można także wjechać w las drogą szutrową, w odległości kilkudziesięciu metrów od asfaltu znajduje się niewielki (dziki) parking.