Monte Vigo

Monte Vigo to szczyt o wysokości 2179 m n.p.m. znajdujący się w Alpach Retyckich, w grupie Adamello i Presanella na skraju Parku Narodowego Adamello-Brenta.
Informacje ogólne:
Na Monte Vigo prowadzi wiele ścieżek wspinaczkowych. Można wjechać także wyciągiem krzesełkowym. My wchodziliśmy ścieżką od strony północno-wschodniej. O wejściu tą drogą zdecydowały względy praktyczne. Nasza baza wypadowa znajdowała się w miejscowości Folgarida i właśnie tam rozpoczęliśmy wspinaczkę. Droga powrotna prowadziła przez schronisko nad jeziorem Lago delle Malghette oraz Malgę Folgarida di Dimaro.
Pętla, którą przeszliśmy mierzyła około 15 kilometrów. Ścieżka jest łagodna i niewymagająca jakichś specjalnych umiejętności wspinaczkowych (suma podejść wyniosła około 700 metrów). W sam raz na niedzielny spacer z rodziną. Niewątpliwym atutem tej wędrówki były wspaniałe widoki na skaliste szczyty grupy Dolomity Brenta.
Szczegółowe informacje o szlaku można znaleźć poniżej a ślad GPS w formacie gpx można pobrać tutaj.
Opis szlaku:
Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy w miejscowości Folgarida, na parkingu znajdującym się na końcu ulicy Via dei Monti Alti. Podążamy szlakiem oznaczonym numerem 265. Po pewnym czasie droga szutrowa zamienia się w nierówną drogę usianą wystającymi kamieniami. Zimą, droga ta jest narciarskim stokiem zjazdowym. Po przejściu około 1000 metrów dość stromym podejściem, należy skręcić w lewo, w leśną ścieżkę oznaczona symbolem MTB, będącą fragmentem zjazdu rowerowego. Po przejściu około 200 metrów wąską ścieżką, dochodzimy do rozgałęzienia i wybieramy ścieżkę skręcającą w prawo (opuszczamy tym samym szlak oznaczony numerem 265), którą podążamy przez kolejne 1.100 metrów, aż dojdziemy do szerokiej drogi szutrowej. Po obydwu stronach ścieżki rosły poziomki. Dojrzałe owoce smakowały wyśmienicie.
Kolejne 1.300 metrów pokonujemy szeroką drogą szutrową, która dochodzimy do polany, na której znajduje się kilka wyciągów narciarskich. Na polanie kierujemy się w kierunku schroniska Rifugio Solander znajdującego się na przełęczy Bassetta di Mestriago (2.040 m n.p.m.). Szlaki nie są oznaczone, należy kierować się intuicją. Na przełęczy Bassetta di Mestriago, podobnie jak niżej, krzyżuje się wiele szlaków i ścieżek. Znowu trzeba zaufać intuicji i wybrać właściwa drogę w kierunku szczytu Monte Vigo, do którego dzieli nas dystans około 1.300 metrów. Po około 900 metrach droga szerokim łukiem okrąża polanę z której rozpościera się przepiękny widok na grupę Dolomity Brenta. Na Monte Vigo znajduje się schronisko Rifugio Orso Bruno. Monte Vigo (2.179 m n.p.m.) jest jednocześnie najwyższym punktem dzisiejszej wędrówki. Na drogę powrotną wybraliśmy ścieżkę biegnącą ponad jeziorem Lago delle Malghette.
Wędrówkę kontynuujemy w kierunku przełęczy Basetta della Viga (2.101 m n.p.m.), na której skręcamy w szlak numer 201 w kierunku jeziora Lago delle Malghette. Skalista, momentami stroma ścieżka prowadzi przez gęsty, iglasty las. Po przejściu około 1.400 metrów szlakiem numer 201 dochodzimy do jeziora Lago delle Malghette otoczonego gęstym iglastym lasem.
Przy jeziorze znajduje się schronisko Rifugio Malghette. Sądząc po tłumach ludzi siedzących na tarasie restauracji, można odnieść wrażenie, że restauracja jest celem samym w sobie. Szlak prowadzący z góry do jeziora był praktycznie pusty. Trzeba jednak przyznać, że schronisko położone jest niezwykle malowniczo. Po krótkim odpoczynku nad brzegiem jeziora, ruszamy w dalszą drogę szlakiem oznaczonym numerem 265, czyli tym, którym rozpoczęliśmy naszą wędrówkę. Początkowo, ścieżka opada dość stromo. Po przejściu około 800 metrów dochodzimy do wyciągu krzesełkowego i stoku narciarskiego prowadzącego z Monte Vigo w kierunku Malagi di Vigo. Kolejne 2,5 kilometra idziemy wąską i bardzo nudną ścieżką. Gęsty las po obydwu stronach skutecznie zasłania jakiekolwiek widoki. Wynudzeni, dochodzimy w końcu do Malagi Folgarida di Dimaro. Jak się później dowiedzieliśmy, malaga to cos w rodzaju lokalnej wytwórni sera. Każda malaga ma swoje stada krów wypasających się na okolicznych stokach. Z mleka wytwarzane są lokalne sery, które później można kupić w sklepie znajdującym się na terenie malagi. Sery oferowane w Maladze Folgarida di Dimaro bardzo przypadły nam do gustu. Podczas naszego pobytu wielokrotnie odwiedzaliśmy Malagę i uzupełnialiśmy zapasy w naszej lodówce.
Malagę opuszczamy szlakiem numer 265 i po pokonaniu około trzech kilometrów dochodzimy do punktu startowego naszej wędrówki, czyli na parkingu w miejscowości Folgarida.
Reasumując, można powiedzieć, że była to bardzo ciekawa wędrówka, taka na rozgrzewkę, z pięknymi widokami. Mieliśmy możliwość ustalenia stanu naszej kondycji i oszacowania naszych możliwości. W końcu 15 kilometrów to spory dystans.
Dojazd:
Wędrówkę rozpoczęliśmy na bezpłatnym parkingu w miejscowości Folgarida. Współrzędne GPS parkingu: 46,29633 N; 10,86271 E.